9 korzyści zdrowotnych płynących z picia wody - poparte badaniami naukowymi

9 korzyści zdrowotnych płynących z picia wody - poparte badaniami naukowymi

Coraz częstsze zwracanie uwagi na to, jak ważne jest regularne picie wody nie jest bezpodstawne. Dowiedz się, jakie korzyści niesie ze sobą odpowiednie nawodnienie organizmu.


Każdy z nas doskonale wie, że woda jest niezbędna do życia. Bez niej prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu byłoby niemożliwe. Dzięki dostarczeniu jej odpowiednich ilości czujemy się znacznie lepiej. Ale z czego właściwie to wynika? Co takiego dzieje się w naszym organizmie, kiedy pojemy wodę?

Odpowiedź jest krótka - sporo!

Woda stanowi około 60% masy ciała dorosłego człowieka. Jest niezbędna do wszelkich procesów zachodzących w organizmie. Przede wszystkim reguluje temperaturę ciała, a także jest niezbędna w transporcie składników odżywczych, produktów przemiany materii oraz bierze udział we wszystkich reakcjach biochemicznych. Ma istotne znaczenie w procesie trawienia - zawarta w ślinie i sokach żołądkowych umożliwia formowanie kęsów, przełykanie oraz transport pokarmu po przewodzie pokarmowym. Pomaga także w oczyszczaniu organizmu i wypłukiwaniu toksyn. Ponieważ organizm traci wodę w wyniku oddychania, pocenia się i trawienia, ważne jest, aby nawadniać się poprzez picie płynów oraz spożywanie pokarmów zawierających wodę.

A ile właściwie powinniśmy pić wody? Zaleca się spożywanie 1,5-2 litrów wody dziennie, jednak odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Wszystko zależy od klimatu, w jakim żyjemy, trybu życia, jaki prowadzimy lub ewentualnych schorzeń, na które cierpimy. Jasne jest, że osoby żyjące w cieplejszym klimacie, aktywne fizycznie lub te, które wykonują ciężką pracę fizyczną potrzebują jej znacznie więcej.

Oto powody, dla których woda jest tak kluczowa dla naszego życia i zdrowia.


1. Woda chroni tkanki, rdzeń kręgowy i stawy

Woda nie tylko gasi pragnienie i reguluje temperaturę ciała - spełnia również wiele innych bardzo ważnych funkcji. Jedną z nich jest utrzymanie nawilżenia tkanek w ciele. Oczy, nos, usta - każdy z nas doświadczył kiedyś uczucia suchości, braku nawilżenia. To właśnie dzięki wodzie i utrzymaniu odpowiedniego nawodnienia utrzymywany jest optymalny poziom wilgoci w tych wrażliwych obszarach. To jednak nie są jedyne miejsca, dla których woda jest tak ważna - krem, kości i mózg tak samo potrzebują wody do tego, by prawidłowo funkcjonować. Ponadto, woda pomaga chronić rdzeń kręgowy i działa jak smar i poduszka na stawy.

2. Woda pomaga organizmowi usuwać toksyny

Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu możliwe jest wydalanie toksyn i zanieczyszczeń poprzez pocenie się, oddawanie moczu i defekację. Bardzo duża ilość toksyn, która wynika z różnego rodzaju problemów cywilizacyjnych i nie zawsze zdrowego stylu życia, może sprawić, że naturalne filtry w naszym ciele zaczynają wymagać wspomagania. Nadmiar toksyn może kumulować się w błonach komórkowych, szpiku, a przede wszystkim w tkance tłuszczowej. Organizm zaczyna wtedy potrzebować pomocy, którą zapewnimy mu zachowując zdrową dietę, aktywność fizyczną oraz dostarczając odpowiedniej ilości płynów. Znaczna ilość toksyn zawartych w naszym organizmie rozpuszczalna jest w wodzie i wydostaje się na zewnątrz razem z moczem. Właśnie dlatego picie dużej ilości wody jest niezbędne do wspierania organizmu w detoksie.

3. Woda jest niezbędna do prawidłowego trawienia

Woda odgrywa kluczową rolę we wszelkich procesach trawiennych. Pomaga rozkładać jedzenie, umożliwiając wchłonięcie składników odżywczych przez organizm. Oprócz tego, zapobiega zaparciom. Zawarta w ślinie i sokach żołądkowych, umożliwia formowanie kęsów, przełykanie oraz transport pokarmu po przewodzie pokarmowym. Ciało na ogół wytwarza wystarczającą ilość śliny przy regularnym przyjmowaniu płynów, jednak jej produkcja może się zmniejszyć w wyniku wieku lub przyjmowania niektórych leków. Potrzebujemy również wystarczającej ilości wody, aby uniknąć zaparć.

4. Woda zapobiega... odwodnieniu

Ciało traci płyny podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń, przez pocenie się z powodu wysokich temperatur, z powodu gorączki, biegunki czy wymiotów. Jeśli tracimy płyny z któregokolwiek z tych powodów, ważne jest, aby zwiększyć spożycie płynów. Dzięki temu powróci naturalny poziom nawodnienia organizmu. Ważne jest, by nie doprowadzać organizmu do odwodnienia, ponieważ może to nieść ze sobą nieodwracalne skutki. Nie należy bagatelizować jakichkolwiek objawów związanych nawet z lekkim niedoborem nawodnienia - pragnienie, bóle głowy, problemy z koncentracją, nerwowość.

5. Woda pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu naszego mózgu

Uczucie zamglenia, trudności z pamięcią, koncentracją, uwagą, brak energii - to mogą być sygnały odwodnienia i tego, że nasz mózg, który przecież w aż 75% składa się z wody (!), ma niewystarczającą ilość dostarczanych płynów. W konsekwencji może to prowadzić do problemów w funkcjonowaniu procesów myślowych. Brak wody ma negatywne skutki zarówno przy pracy umysłowej, jak i fizycznej. Nawet lekkie odwodnienie oddziałuje negatywnie na pamięć krótkotrwałą, logiczne myślenie i inne procesy kognitywne.

6. Woda utrzymuje zdrowy układ sercowo-naczyniowy

Woda stanowi ogromną część naszej krwi. Dla przykładu - osocze, czyli bladożółta płynna część krwi składa się w 90% z wody. Jeśli doprowadzimy organizm do odwodnienia, krew stanie się bardziej skoncentrowana, co może prowadzić do zachwiania gospodarki elektrolitowej - sód, potas, magnez. Elektrolity te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mięśni i serca, dlatego tak ważne jest, by pozostały w równowadze.

7. Woda może wspomóc zdrową dietę

Badania potwierdzają, że osoby, które dbają o spożywanie odpowiedniej ilości wody, częściej dbają również o zdrową dietę - spożywają mniej tłuszczów nasyconych, cukru, sodu i cholesterolu oraz przywiązują większą wagę do kaloryczności potraw. Oprócz tego, woda zapewnia uczucie sytości, dlatego warto sięgać po nią przed posiłkiem. Częściowo zapełni nasz żołądek, a w rezultacie prawdopodobnie zjemy mniej.

8. Woda pomaga maksymalizować wydajność fizyczną

Picie dużej ilości wody podczas aktywności fizycznej jest niezbędne, ponieważ podczas wysiłku fizycznego mocno się pocimy. Nawodnienie wpływa na siłę, moc i wytrzymałość, dlatego tak ważne jest, aby podczas treningów wytrzymałościowych czy sportów o wysokiej intensywności dbać o odpowiednią ilość wypijanej wody oraz izotoników.

9. Woda pomaga zwiększyć energię i poprawić nastrój

Picie wody może aktywować metabolizm. Przyspieszenie metabolizmu wiąże się z pozytywnym wpływem na poziom energii. Jedno z badań wykazało, że picie 500 ml wody zwiększyło tempo metabolizmu o 30%. Efekty te trwały ponad godzinę. Brak wystarczającej ilości wody może również wpłynąć na nastrój. Odwodnienie może powodować zmęczenie, dezorientację, a także niepokój.

Najważniejsze!

Woda jest ważna dla praktycznie każdej części ludzkiego ciała. Może sporo zmienić w naszym życiu - zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Spożywanie odpowiedniej ilości wody może przyczynić się do poprawienia stanu zdrowia, jednak odwodnienie może powodować, że nasz organizm będzie słaby i bardziej podatny na wszelkiego rodzaju choroby. Osiągnięcie zalecanego dziennego spożycia nie tylko pomaga utrzymać dobre samopoczucie, ale może także poprawić ogólny stan zdrowia.

Oto kilka pomysłów, w jaki sposób można mieć pewność, że wypija się wystarczająco dużo:

3. Śledź swoje spożycie. Staraj się przyjmować optymalne ilości każdego dnia - minimum 30 ml na 1 kg masy ciała. Warto zainstalować aplikację, w której można na bieżąco uzupełniać ilość wypijanych płynów. Dzięki temu możemy mieć nad tym większą kontrolę.

4. Dodawaj do wody ulubione owoce. Zwykle ciężko nam wypijać tak dużą ilość czystej wody, dlatego zachęcamy do dodawania ulubionych owoców i odrobiny miodu lub syropu klonowego. Dzięki temu woda nabierze smaku i stanie się do dla nas przyjemnym nawykiem.

Zostaw komentarz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *